Přírodovědný kurz na Šumavě

Ve dnech 4 – 9. 6. 2023 absolvovali ekologové tříd ACE1, ACE2 a ACE3 přírodovědný kurz pod vedením Ing. Radky Musilové, Ph.D, Mgr. Pavlíny Gulevičové a Ing. Hany Konečné.

Smyslem přírodovědného kurzu je studentům ekologie zajistit terénní cvičení, které rozšíří jejich znalosti a zlepší jejich orientaci v terénu a dovednosti nezbytné pro ekology (odchyt živočichů různými metodami, determinace rostlin). Oproti minulému roku se nám letos díky kolegyni Haně Konečné podařilo do akce zapojit i školní auto, které nám usnadnilo převoz terénních pomůcek (síťky, pasti, holinky), techniky (projektor, plátno) i odborné literatury. Zvolenou destinací se stal NP Šumava, a žáci tak měli možnost poznat region odlišný po biogeografické i kulturní stránce.  

Z přírodovědného hlediska se jedná o významnou a cennou oblast. Ve spojení s CHKO Šumava a Bavorským lesem na německé straně se jedná o největší chráněný lesní komplex, někdy přezdívaný „Zelené srdce Evropy“. Jedná se jádrové území výskytu rysa, vlka i losa, ale také silně poškozené kůrovcovou kalamitou. V průběhu týdne jsme navštívili rozmanité horské lesy, údolní vrchoviště, podmáčené louky plné kosatců sibiřských a prstnatců májových a zalovili jsme i v Teplé Vltavě, která navzdory svému jménu opravdu nebyla teplá. Během pobytu jsme absolvovali exkurzi na revitalizované toky a rašeliniště a přednášku o vlcích ve spolupráci s pracovníky národního parku a poslední den jsme všichni vystoupali až k ledovcovému Plešnému jezeru, nad kterým se majestátně tyčil Plechý, nejvyšší vrchol české strany Šumavy. Navštívili jsme také středisko environmentální výchovy ve Stožci a získané vědomosti si žáci každý den procvičovali formou pracovních listů z publikace Světem šumavské přírody.  

Přírodovědný kurz však neposkytuje jen možnost odborných poznatků, ale také žáky posouvá v jejich sociální komunikaci, vede je k toleranci k druhým a samostatnosti. Večer jsme se věnovali prezentacím z praxí, procvičování znalostí formou her a soutěží, sportovním i společenským aktivitám. Během těchto aktivit bylo žákům umožněno navázání přátelství nejen v rámci své třídy, ale též mezi jednotlivými ročníky.