Název oboru: Výtvarné zpracování skla a světelných objektů
Kód oboru: 82-41-M/13
Absolvent je všestranným výtvarníkem, který ovládá všechny důležité základy výtvarné užité tvorby (kresba, figura, modelování, písmo apod.). Je ale hlavně designérem, který je schopen samostatně vytvořit a následně představit svůj vlastní návrh tvaru a dekorace skleněného výrobku. Ovládá zákonitosti a normy návrhářské práce v oblasti užitkového skla ve dvou zaměřeních – Broušení skla a Rytí skla, na které se dělí žáci od 2. ročníku. Při vlastní realizaci návrhu samostatně experimentuje tradičními i novými technologickými postupy s použitím moderních digitálních technologií. Během své návrhářské práce respektuje všechny ekologické, bezpečnostní i ekonomické aspekty výrobních procesů. Důraz je kladen zejména na osobitý výtvarný přístup, řemeslnou zručnost a použití vhodných materiálů a strojního zařízení. Během studia je absolvent veden také k tomu, aby efektivně organizoval svou práci a jeho výsledný návrh byl technologicky realizovatelný i ekonomicky schopný zavedení do reálné výroby sklářského podniku.
Absolvent se uplatní jako týmový designér se schopností spolupráce v rámci projektového týmu. Je veden k samostatnému výkonu jako návrhář i realizátor náročných skleněných výrobků ve výtvarných ateliérech a dílnách sklářských firem různé velikosti. Jedná se zejména o tvůrčí činnosti v oboru broušení a rytí skla v kombinaci s dalšími dekoračními technikami (malování, pískování skla). Díky znalosti technologie skla i dovednostem v IT technologiích může také pracovat na různých pozicích ve sklárně v rámci úseku přípravy výroby jako pracovník odpovídající za technickou a výrobní dokumentaci, nebo jako vedoucí dílny – mistr.
V případě zájmu o další studium může absolvent pokračovat na vyšší odborné nebo vysoké škole v jakémkoli uměleckém oboru. Stěžejní dovednosti a znalosti přitom nejlépe uplatní v oborech užitého umění a zejména pak v ateliérech zaměřených na design skla. Může zvolit i další obory volného umění, např. multimédia, nebo konceptuální tvorba. Vedle výtvarných oborů může absolvent studovat i další příbuzné obory, jako jsou dějiny umění, výtvarná pedagogika, filozofie.
Ke stažení: Obory vzdělání – Zdravotní omezení
Učební plán
1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | |
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 |
Anglický jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 |
Německý jazyk | 2 | 2 | 2 | 0 |
Seminář z anglického/německého jazyka | 0 | 0 | 2 | 2 |
Společenskovědní a ekonomický základ | 1,5 | 1,5 | 2,0 | 1,5 |
Matematika | 2 | 2 | 0 | 0 |
Fyzika | 1 | 0 | 0 | 0 |
Chemie | 1 | 0 | 0 | 0 |
Biologie | 1 | 0 | 0 | 0 |
Základy ekologie | 1 | 0 | 0 | 0 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 |
Sociální a komunikační výchova | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Ochrana člověka | 0 | 0 | 1 | 0 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 1 | 0 | 0 |
Dějiny výtvarné kultury | 2 | 3 | 3 | 4 |
Výtvarná příprava | 4 | 4 | 0 | 0 |
Písmo | 1 | 0 | 0 | 0 |
Modelování | 2 | 0 | 0 | 0 |
Figurální kresba | 0 | 0 | 3 | 3 |
Technologie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Umělecká prezentace | 0 | 0 | 1 | 2 |
Vizualizace | 1 | 2 | 2 | 0 |
Navrhování | 0 | 4 | 5 | 5 |
Praktická cvičení | 7 | 7 | 7 | 9 |
Galerie prací:
Ukázky prací naleznete zde.