Environmentální projekt

Ve dnech 22. 9. – 26. 9. jsme se my, třída ACE2, zúčastnili environmentálního projektu zaměřeného na vodu, půdu, terénní průzkum a na prolnutí oborů ekologie a chemie.

První den jsme se sešli u dalovické botanické zahradě, dostali jsme pokyny, které obsahovaly několik zajímavostí ohledně vody. Narazili jsme na dvě různé analýzy, chemickou a ekologickou. Začali jsme s ekologickou analýzou, kdy jsme pomocí cedníků chytali různé druhy živočichů žijících v daném vodním toku. Následně jsme se dozvěděli, na čem závisí vodivost vody, jak se odebírá reprezentativní vzorek do laboratoře. Dalším úkolem byl právě odběr vzorku. Poté jsme se všichni odebrali do laboratoře a přírodovědné učebny. V chemické části jsme měřili spotřebu kyslíku pomocí KMnO4, zjistili jsme, že voda z rybníčku není vhodná k pití. V ekologické analýze jsme sledovali, které druhy žijí ve vodě, následně jsme podle počtu jedinců daného druhu určili čistotu vody. Na konec jsme shrnuli výhody metody chemické a ekologické.

Následující den jsme měli sraz opět u botanické zahrady a tentokrát jsme se zabývali půdou. Podle návodu jsme měli zapsat druhy rostlin a jejich zastoupení v oblasti, kde jsme zjišťovali kvalitu půdy, spočítali jsme 13 různých bylin, následně jsme odebrali 1kg zeminy k laboratorní analýze. Jako poslední úkol v botanické zahradě byla tvorba “háďátek”, díky tomuto jsme zjistili, zda je půda spíše zrnitá, či jílovitá. Probíhal přesun do laboratoře, zde jsme vykvartovali 1kg zeminy na 100 g, měřili jsme vlhkost sušením a obsah humusu pomocí žíhání. V ekologické analýze jsme pomocí druhů, které jsme objevili v botanické zahradě, zjišťovali celkovou kvalitu zeminy. Následně jsme porovnali analýzu chemickou a ekologickou.

Po víkendové pauze jsme navštívili pískovnu Eriku, čekal nás výstup na obrovský kopec a prošli jsme se krásnou cestou lesíkem. Když jsme založili tábor, rozdělili jsme si úkoly, a to geologii, hledali jsme otisky rostlin v pískovci, botaniku, v níž jsme se dozvěděli, které rostliny a stromy rostou v pískovně, hydrologii se zoologií, přičemž jsme zjišťovali, z jakého důvodu jsou v pískovcových skalách díry, jak vznikly místní tůně. Následně jsme odebírali vzorek makrozoobentosu. Poslední nejzajímavější úkol byla entomologie, v první části jsme měli chytit motýla a vážku a porovnat jejich ústní ústrojí, posléze jsme chytali sarančata.

Projekt nám krásně ukázal, jak mohou spolupracovat ekologové a chemici, a také to, že tyto dva obory spolu úzce souvisí. Chemik nemůže být bez ekologa a ekolog nemůže být bez chemika.

Zpracoval: Ondřej Janák, ACE2

Foto: Aneta Vrbová a Ondřej Janák